خرید و فروش نهال

نکات لازم برای نگهداری نهال و گیاهان

خرید و فروش نهال

نکات لازم برای نگهداری نهال و گیاهان

کاشت نهال

پس از انتخاب نوع و تنوع میوه با توجه به شرایط محیطی و منطقه ای و عوامل اقتصادی ، باید نهال تهیه شود. هر نهال برای کشت در زمین اصلی مناسب نیست. احداث باغ نوعی سرمایه گذاری است. بدون شک یکی از ارکان اساسی ساخت باغ و تولید میوه تجاری استفاده از نهال های با کیفیت ، سالم ، قوی و ایمن از انواع مختلف میوه های اصلاح شده و پر محصول برای هر منطقه است. زیرا حتی اگر شرایط دیگری به میزان مطلوب فراهم شود ، احداث باغی با نهال های ضعیف ، ضعیف و غیر قابل اعتماد از نوع رقم مورد نظر کاری بی فایده و اتلاف سرمایه محسوب می شود زیرا برخی از آنها مدتی پس از کاشت نهال خشک می شوند . یا این نهال ها به درختانی ضعیف و بیمار تبدیل می شوند که از نظر رشد و تولید محصول با درختان سالم قابل مقایسه نیستند. همچنین ، بسیاری از باغداران پس از کاشت نهال ها در سال بعد مجبور به کاشت می شوند ، که نوعی اتلاف وقت و سرمایه است. لازم به ذکر است که افزایش کیفیت میوه ها در صورت تاسیس و مدیریت باغ ها با رعایت کامل اصول فنی و استفاده از تکنیک های جدید باغبانی و کاشت نهال های سالم و با کیفیت بالا از انواع اصلاح شده حاصل می شود.

با توجه به اینکه نهال درختان میوه بعد از دوره بلوغ رویشی (معمولاً سه تا پنج سال) وارد مرحله باردهی می شوند و در این مدت باغبان هزینه های زیادی را برای نگهداری ، آموزش و مراقبت از درختان کاشته شده ، هرگونه ضعف یا آلودگی صرف می کند در مهد کودک باعث کاهش رشد و ضعیف شدن درختان باغ می شود و در نتیجه باغبان از عدم تولید رنج می برد.

یک نهال استاندارد باید دارای ویژگی های خاصی باشد. . نهال باید از بالاترین کیفیت برخوردار باشد. هنگام خرید نهال به نکات زیر توجه کنید:


1- برای خرید نهال مورد نیاز خود بسیار مراقب باشید و نهال های با کیفیت و ایمن را از نهالستان های مجاز تهیه کنید. (نهال هایی که به روش سنتی پرورش می یابند و در دکه ها و حاشیه خیابان به فروش می رسند ، شناسنامه ندارند و سلامت و اصالت آنها بررسی و تأیید نشده است.)


 


2- کاشت نهال در زمین اصلی با اطمینان از سالم بودن گیاه:

الف) ریشه ها: پیچ و تاب نداشته باشید ، ریشه ها را از نظر سوختگی ، سرماخوردگی ، پوسیدگی یا بیماری بررسی کنید

ب) قسمتهای هوایی: پوست نهال نباید آسیب ببیند ، نباید به بیماریها و حشرات آلوده شود و نهالها باید از الگوی رشد طبیعی و کاملاً ثابت سالم باشند.

ج) نهال های انتخاب شده باید ریشه دار و چند شاخه ای باشند و ظاهری صاف و کشیده داشته باشند. نهال هایی با شاخه های بیشتر بهتر و زودتر میوه می دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد